Squat challenge

De squat positie is één van de meest natuurlijke bewegingen voor je lichaam. De spieren en gewrichten die je bij squatten gebruikt gebruik je vrijwel bij elke sport. Een oefening waarbij je meerdere spiergroepen in één beweging aanspreekt. Met squatten train je naast een groot deel van je lichaam, ook je coördinatie, evenwicht, flexibiliteit en houding. 

Challenge jezelf en bouw een week lang je squats op.
Begin met 25 squats op dag 1. Doe elke dag 5 squats erbij tot je op 50 squats zit.
Ging dit goed? Daag jezelf nog een week uit.
Week 2: begin met 50 squats. Elke dag 10 erbij tot je op 100 squats zit.

Squat – uitleg

  • Zet je voeten op schouderbreedte met je voeten recht naar voren.​​​​​​
  • Kantel je je bekken zodat je een holle rug krijgt
  • Zak nu naar beneden
    • knieën niet voorbij je tenen laten komen. Rechtdoor en naar buiten wijzen.
    • bovenlichaam is rechtop (Net alsof je op een natuurlijke manier op een stoel gaat zitten)
    • Span je buikspieren stevig aan
  • Kijk constant recht naar voren
  • Strek je armen naar voren uit 
  • Duw jezelf vanuit benen weer omhoog
  • Doe dit vanuit je hak en niet vanuit je tenen
  • Het kan voelen alsof je naar achteren gaat vallen. Hoe vaker je oefent hoe meer je hier een went en steviger zal staan